UK FHS 3. semestr

10:47


3. semestr je úspěšně za mnou, a tak bych se s vámi zase ráda podělila o nové poznatky a zkušenosti. Druhý semestr jsem dokončila s předstihem už někdy v červnu, a tak mě od začátku nového školního roku dělily více jak čtyři měsíce, což se podle mě rozhodně vyplatí. Druhý semestr je pověstný zkouškou z historie, kterou rozhodně doporučuji zkusit pokořit co nejdřív a ne ji zbytečně sunout před sebou, nechat si dva měsíce prázdnin a pokusit se o ni až v září. Byla jsem svědkem mnoha přesunutí této zkoušky do třetího semestru a nezávidím studentům ten stres a následné problémy spojené s přesouváním jiných zkoušek, pokud byla ta historická úspěšná.

Povinná zkouška

  • OJAK = Ověření jazykové kompetence - ano, opravdu se s 3. semestrem pojí jen jedna povinná zkouška. Úkolem studenta je zvolit si jakoukoliv odbornou publikaci, která ještě nebyla přeložena, a přeložit ji, a to v rozsahu 100 stran nebo 50 stran + zkouška z angličtiny (jak ústní, tak i písemná). Po překladu následuje ještě jeho obhajoba. Zkouška tedy ověřuje hned několik aspektů. Ukáže, jak si student umí rozvrhnout čas, jestli pozná odbornou publikaci, jaká je jeho úroveň angličtiny i češtiny, zdali si umí práci obhájit a ví, o čem mluví atd. Zkouška je časově velice náročná, hlavně v případě překládání sta stran, což byla i možnost, kterou jsem si zvolila já. Vybrala jsem si knihu převážně z oblasti sociologie, konkrétně biografii Laud Humphreys: Prophet of Homosexuality and Sociology od Gallihera, Brekhuse a Keyse. Laudovo jméno jsem měla v hlavě už od prvního semestru z přednášek sociologie a antropologie a jeho výzkum Tearoom Trade mi přišel neskutečně zajímavý. Nakonec jsem kvůli ceně a špatné dostupnosti knihy nepřekládala samotný Tearoom Trade, ale rozhodla jsem se pro zmíněnou biografii, která je podle mě perfektní. Překlad mě bavil od začátku do konce, chystám se knihu přeložit až do konce a rozhodně ji mohu jen a jen doporučit.
    Největší strach jsem měla rozhodně z obhajoby, protože nemám úplně ráda ústní zkoušky a součástí ní byl i překlad vybrané pasáže z knihy na místě. Bylo na to půl hodiny a nakonec to nebylo tak hrozné, jak jsem předpokládala. Rozhodně to ale bylo i zásluhou zkoušejících, které byly skvělé.
    OJAK je za 10 kreditů, což zní jako hodně, ale v závěru to tak není, protože je to jediná zkouška, a tak se musely ostatní kredity nahnat navolením více povinně volitelných předmětů.

Předměty, které jsem si zvolila

  • Úvod do studia jazyka - častokrát jsem někde zmínila, že mě baví jazyky, především čeština a všeobecně pak zjišťování, jak jazyk jako takový funguje, ať už je to ten náš nebo cizí. Ráda bych jednou dělala korekturu a tenhle předmět byl pro mě tedy jako stvořený. Řeší se zde vše od gramatiky, fungování češtiny, až po fungování angličtiny i exotičtějších jazyků, mluvilo se jejich podobnostech i odlišnostech. Byly to skvělé hodiny a výklad rozhodně nikdy nebyl nudný. Každý se mohl zapojit, ale nebylo to nucené, a pak se také pracovalo ve dvojicích. Atestace byla v podobě odevzdávání úkolů, testu/dotazníku a popřípadě kolokvia pro toho, kdo chtěl dostat jedničku. Samozřejmě jsem toho využila a ke zkoušení jsem přečetla knihu Metafory, kterými žijeme od Lakoffa, která byla naprosto skvělá! Určitě ji doporučuji k přečtení každému, koho jazyky baví. 
  • Psychologické otázky studia gramotnosti - další předmět, který souvisí s jazykem. Výklad se zaměřoval hlavně na menší děti, které se teprve učí číst a psát, na veškeré otázky kolem gramotnosti, na různé dysfunkce atd. Odnesla jsem si spoustu zajímavých poznatků přímo od někoho, kdo výzkum prováděl. O hodině nikdy nebyl důvod k nudě, což je pro mě často zásadní, protože nerada někde sedím s pocitem, že je to zbytečné, protože stejně nedokážu udržet pozornost. Atestace je formou testu, nutná je i docházka. Kurz můžu jedině doporučit. 
  • Svět písma II. - jak jinak než něco dalšího spojeného s jazykem. Probírali jsme druhy písma a jeho vývoj od antiky po současnost a poslední hodiny byly poté zaměřené na tisk, korekturu a korekturní znaménka, což považuji za velice užitečné. Přednes pro mě byl poutavý, vyučující je velice sympatická, ale na hodinách nebylo moc studentů. Pravděpodobně z důvodu, že se nehlídá docházka. Kurz uzavírá poměrně rozsáhlý test.
  • Svět písma II. - cvičení - jedná se o blokový kurz, díky kterému jsme se mohli během dvou dní seznámit se základy kaligrafie a naučit se správně psát jednu sadu verzálek (velkých tiskacích písmen). Kurz byl perfektní, neuvěřitelně mě bavil a těším se na další, který mě čeká v následujícím semestru. Úspěšné ukončení je podmíněné odevzdáním vlastní práce. 
  • Základy latiny - kdo mě sleduje delší dobu, asi ví, že jsem latinu měla už ve čtvrtém ročníku na gymnáziu a že mě neuvěřitelně bavila. Díky ní je pak rozhodně snazší učení se nových jazyků, porozumění cizím slovům i za jazyků, které neznáme, a výhod by se našla zkrátka spousta. Hodiny byly dělené na dvě části, nejprve jsme se zabývali gramatikou a poté následovala teorie. Klasicky jsme rozebírali latinské texty, různé nápisy, Bibli a její překlady, latinské zkratky, medicínskou latinu i římské číslice. Ke splnění je nutné chodit na hodiny, odevzdávat úkoly, napsat tři průběžné testy a jeden závěrečný. 
  • AJ - Advanced I. - angličtina je posledním jazykovým předmětem a přesně tento kurz jsem si volila hlavně kvůli vyučující, která má podle mě nejlepší přístup a nemám díky tomu o hodinách hrůzu z toho, že mě někdo vyvolá nebo se bude muset až moc číst... Hodiny jsou vyvážené, pracuje se s nahrávkami, s textem, ve dvojicích, prohlubuje se znalost gramatiky i slovní zásoba. Kurz končí testem, dále se hledí i na docházku a odevzdávání úkolů. 
  • Vizuální sociologie II. - na druhou stranu jsem samozřejmě měla i kurzy spíše umělecké, protože to bych zkrátka nebyla já, aby se tam pro mě něco takového nenašlo. O Vizuální sociologii jste určitě už četli v článku o druhém semestru na FHS a tohle bylo jeho pokračování. Měli jsme nafotit například vánoční rituál, pravdu ve fotografii, ale stěžejním úkolem i nejzásadnější složkou atestace bylo vypracování a odevzdání sociologické sondy. Každý si měl vybrat téma, které zpracuje jak fotograficky, tak i písemně. Já si zvolila téma Modeling: Očekávání a realita.
  • Základy muzejních studií - tenhle předmět hodně prověřil mojí schopnost přednášet před třídou. Když jsem na první hodině slyšela, co všechno budeme muset dělat, chtěla jsem se odhlásit, ale už to nešlo, a tak jsem to vzala jako výzvu a řekla si, že tam prostě chodit budu. V průběhu semestru jsme museli prezentovat svůj hlavní referát, stínový referát, referát na výstavě, který se k ní bude vztahovat, a na závěr seminární práci. Všechno jsem dokázala, kurz mě donutil jít na dvě výstavy, k čemuž jsem se sama jen dlouho odhodlávala, a tak jsem za něj opravdu ráda. Přednášky obecně bych hodnotila tak nějak padesát na padesát, někdy zajímavé, jindy trochu nudné.  
  • Etapy (výtvarné) moderny - podle názvu i popisu mě předmět zaujal, ale nakonec jsem na přednášky moc nechodila. Výklad byl dle mého názoru velice nudný. Nemám ráda, když někdo protahuje věty prázdnými slovy bez významu a zbytečně používá i přehršel odborných termínů. Také jsem si nestíhala psát poznámky a bylo mi jasné, že mi přednášky tímto způsobem nic nedají. Každopádně jsem ale odevzdala esej, která byla nutná k atestaci. Díky psaní eseje jsem se myslím dozvěděla více informací takto sama než z přednášek.
  • Tvořivost jako proměna - předmět se mi podle popisu líbil, ale bohužel jsem na hodině byla nakonec jen jednou. Vznikala mi totiž v rozvrhu tři hodiny dlouhá mezera, pro kterou jsem neměla využití. Ve škole se mi nechtělo čekat, protože mi není dobře mezi lidmi, a tak jsem se nakonec předmětu vzdala. Ještě jsem myslela, že napíšu esej, která byla podmínkou splnění kurzu, ale měla být psaná z pohledu tvořivosti a nakonec mi to nepřišlo fér, když jsem na hodinách nebyla. Každopádně vím od kamaráda, že ho předmět bavil a že je vyučující super. Z první hodiny na mě tak taky celkem působil a příští semestr u něj asi budu dělat jednu zkoušku, tak se uvidí.  

Jak vypadal váš půlrok ve škole? Chystá se zase někdo k nám na fakultu?


You Might Also Like

4 komentářů

  1. Podle toho co pises mi přijde ze ta škola ti byla dělaná na míru:) je super ze to nekoho takhle baví! Snad ti i nadcházející předměty padnou takhle do noty :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já z toho mám takový pocit, baví mě to tam úplně neskutečně a mám pocit, že nedokážu stihnout všechno, co bych si přála, za tak krátkou dobu. :) Moc děkuju!

      Vymazat
    2. Tak to je skvělý, snad se k tomu všemu dostaneš třeba o prázdninách nebo i v rámci dalších předmětů:)

      Vymazat
  2. Ty zkousky na konci kazdeho semestru, jsou pro kazdeho stejne, nebo je to podle toho, jaky si clovek vybere predmety? Treba kdyz si nekdo nevybere nic historickeho, ale mel by pak delat zkouzku z historie, coz by bylo dost divne.. Jak to je?

    OdpovědětVymazat

Subscribe